Thuisprogramma

 

 

 

Film: Leren in het thuisprogramma

Een van onze spelers werkt met Tycho aan het verbeteren van zijn armmotoriek. Tycho krijgt de tijd en ruimte om te reageren.

Plezier hebben met Tycho is ons hoofddoel, we koppelen de interesses die Tycho heeft aan doelen die we proberen te bereiken.’ 

Een stukje voorgeschiedenis……..

Toen Tycho twee jaar was maakte Tycho bijna geen oogcontact. Tycho communiceerde weinig en gilde veel en overal. Als de epilepsie ontspoorde en zich beroertes voordeden was er een herstel periode van veel discomfort die ongeveer 2 tot 3 maanden duurde. Tycho imiteerde ons niet. Kortom wij moesten met Tycho meegaan in zijn wereld. Tycho ging niet met ons mee. Dit was de situatie toen wij begonnen aan de cursus Contact gericht Spelen en Leren (CSL).

Contactgericht Spelen en Leren

Het thuisprogramma Contactgericht Spelen en Leren richt zich met name op de doelgroep van kinderen en mensen met Autisme. Toen wij de cursus deden wisten wij nog niet of Tycho ook autisme had ten gevolge van alle beschadigen die hij op liep. We herkenden veel van de aangeboden stof en vinden dit zeer toepasbaar voor alle kinderen en mensen met een beperking. CSL is de basis geworden van het werken met Tycho. De inhoud van de methode is goed terug te vinden in de tien punten die J.Levy

Beschrijft in zijn boekWhat you can do right now to help youre child with autism.’

  1. Reageer niet (of anders in bepaalde situaties)
  2. Maak van oogcontact een prioriteit
  3. Doe mee met de herhalende bewegingen
  4. Reageer anders op huilen
  5. Geef je kind zoveel mogelijk controle
  6. Richt je op eigen houding
  7. Werk 1 op 1 in een prikkelarme ruimte
  8. Wees speels en creatief met je kind
  9. Zorg dat de communicatie vergroot
  10. Sluit uit dat eten niet onderdeel is van het probleem

Onze Coach Hella de Vries vertelt……

‘Contactgericht spelen en leren’ (CSL) is een speelse en liefdevolle methode die in eerste instantie was en is bedoeld voor kinderen met uitdagingen in het autisme-spectrum. Maar al snel wisten steeds meer ouders van verschillende groepen kinderen hieraan hun eigen draai te geven. Niet in het minst Paula en Magnus! Zij volgden de cursus CSL en lieten zich onmiddellijk aanspreken door het aanmoedigende karakter ervan om de regie in eigen hand te nemen. Ze plaatsten vacatures en stelden een team samen dat voldeed aan de behoeftes van hun eigen gezin. Ze vulden het CSL wensenlijstje (liefdevol, speels, creatief, expressief) aan met de kwaliteiten die nodig zijn voor de intensieve verzorging van Tycho.

Naast de verzorging wordt er gespeeld met Tycho vanuit de principes van CSL om hem te laten zien hoe blij we met hem zijn, dat hij mee mag en kan doen en om zijn ontwikkeling waar mogelijk te stimuleren in zijn eigen tempo:

  • We sluiten aan bij de interesses van Tycho, we doen alles om zo interessant mogelijk voor hem te zijn. Want als het veel moeite kost om mee te doen moet het wel de moeite waard zijn!
  • We proberen Tycho meer controle over zijn eigen leven te geven door mee te doen met/ te reageren op elke blik, beweging of communicatiepoging van zijn kant.
  • We nodigen hem tot van alles uit en moedigen hem aan, zonder teleurgesteld te zijn als het niet lukt. En als ons eigen enthousiasme minder wordt dan helpen de CSL technieken ook om even te kijken naar onszelf: hoe kunnen we ons steeds weer door dit jongetje laten inspireren. Dit jongetje dat altijd terug knokt als iets tegenvalt, dat steeds weer een lach op zijn gezicht tovert. Zo maken we gebruik van wat Tycho te bieden heeft aan zijn familie en de mensen die zijn pad kruisen.

Hella de Vries, Coach CSL Noord Nederland. Voor meer info over CSL, stichting Horison zie Links

 

Geef een reactie